Zusammenfassung
Freuds psychodynamisches Konzept der anal-sadistischen Regression bei der Zwangsneurose
wird um die klinische Beobachtung des strukturellen Ich-Defizits bei Zwangsstörungen
ergänzt. Beispielsweise wird im von Quint beschriebenen Sich-nicht-verlassen-können
auf die eigenen Handlungen deutlich, daß dem Zwangskranken die selbstbewertende Funktion
fehlt. Er braucht den anderen, der sein Handeln als Selbstobjekt, d. h. als Teil seines
eigenen Selbst, anerkennt und bestätigt. In Abgrenzung gegen die eher vordergründigen
Narzißmuskriterien im DSM-IV wird hier der narzißtische Bindungsaspekt des Zwangskranken
hervorgehoben. Die Zwangssymptomatik hat die Funktion, am Selbstobjekt festzuhalten,
da Autonomie nicht verfügbar ist und Beziehungsverlust als Selbstverlust erlebt wird.
Die Beziehung zwischen Zwangsstörung und Narzißmus wird anhand dreier Krankengeschichten
herausgearbeitet und durch biographische wie psychotherapeutische Daten vertieft.
Darüber hinaus wird auf die Konsequenzen dieser Auffassung für eine modifizierte psychodynamische
Therapie hingewiesen.
Discussion of the Connection Between Obsessive-Compulsive Disorder and Narcissism
Freud's psychodynamic concept of the anal-sadistic regression in obsessive-compulsive
neurosis is completed with the clinical observation of the structural ego deficit
in connection with obsessive-compulsive disorder. Not being able to rely on one's
own behaviour, described by Quint, for example, explains that the self-assessing function
is lacking in the obsessive-compulsive patient. Such patients need the other person
to acknowledge and confirm their behaviour as a self-object, i.e. as a part of his
self. The aspect of the narcissistic bond of the obsessive-compulsive patient is emphasised
here as a differentiation to the more superficial criteria of narcissism in the DSM-IV.
The obsessive-compulsive symptomatology has the function to hold on to his self-object
as no autonomy is available and loss of bond is experienced as loss of self. The relation
of obsessive-compulsive disorder and narcissism is described on the basis of three
case histories and supported by biographic and psychotherapeutic data. Furthermore
attention is drawn to the consequences of this opinion for a modified psychodynamic
therapeutical approach.
Key words
Obsessive-compulsive disorder - Obsessive-compulsive neurosis - Narcissism - Structural
ego deficit - Psychodynamic therapy -